Carin: "Je komt elke week bij de mensen over de vloer dus je ziet heel goed de veranderingen in de gezondheid van cliënten."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carin: "Je komt elke week bij de mensen over de vloer dus je ziet heel goed de veranderingen in de gezondheid van cliënten."

 

 

Het verhaal van Carin

Carin werkt als huishoudelijk medewerker bij Waardeburgh. In haar vrije tijd tuiniert ze graag, maar ook winkelen en creatief bezig zijn vindt ze erg leuk. Voordat ze huishoudelijk medewerker werd, werkte ze in een hele andere branche. “Ik heb eigenlijk al die tijd hiervoor in de detailhandel gezeten en ik heb vijf jaar lang bij een bloemist gewerkt. Vaak kwamen er ook oudere mensen als klant en dat vond ik altijd erg leuk. Het leek me daarom wel leuk om daar werk in te vinden. Toen ik een vacature in de krant zag staan, heb ik gesolliciteerd als huishoudelijk medewerker.”

Dankbaarheid

Ze vindt het werk erg leuk, want elke dag is anders. “Ik wist zelf ook niet wat me te wachten stond. Natuurlijk ga je schoonmaken, maar je betekent zoveel meer voor de cliënten. Het leukste vind ik eigenlijk de sociale contacten die je hebt met de cliënt. Je bouwt echt een band op met de mensen, soms voelt het bijna als familie. Je krijgt veel dankbaarheid van de mensen terug.”

 

"Je bouwt echt een band op met de mensen, soms voelt het bijna als familie."

Sociale eigenschappen zijn belangrijk

Volgens Carin zijn er een aantal eigenschappen belangrijk bij het werk als huishoudelijk medewerker: “Ik vind in eerste instantie dat je een goed oog moet hebben voor de hygiëne en dat je de juiste sociale eigenschappen hebt en een luisterend oor voor de mensen kan zijn. Best vaak ben je één van de weinige mensen die daar elk week over de vloer komt. Dan kan je ook goed inschatten hoe het met de cliënten gaat en of ze bijvoorbeeld nog extra zorg nodig hebben.” Die signalerende rol is ook belangrijk bij je werk als huishoudelijk medewerker. “Je komt elke week bij de mensen over de vloer dus je ziet heel goed de veranderingen in de gezondheid van cliënten. Zo hebben we laatst een cursus bij Waardeburgh gehad over dementie. Dan leer je handvatten om die signalen op te kunnen merken en ook beter weten hoe je daarmee om moet gaan.”

Contact met collega’s

Het werk als huishoudelijk medewerker is vooral veel zelfstandig werken. “Heel eerlijk, collega's zie je niet heel vaak. Maar als je elkaar treft, ook buiten het werk om, dan heb je altijd een fijn praatje. Ik heb zelf de ervaring dat je met je leidinggevende wel meer contact hebt, omdat je die soms ook iets wil vertellen en dan heb je een fijne samenwerking. Als collega's hebben we wel meerdere keren per jaar een werkoverleg. En elk jaar zien we elkaar ook op de kerstmarkt en bij het teamuitje.”

"Ik vind in eerste instantie dat je een goed oog moet hebben voor de hygiëne en dat je de juiste sociale eigenschappen hebt en een luisterend oor voor de mensen kan zijn."

Van betekenis zijn

Met haar cliënten heeft Carin heel fijn contact. “Het één op één contact met een cliënt vind ik wel mooi, in een winkel heb je meer vluchtig contact. Het contact is heel prettig. Je betekent vaak voor de mensen ook meer dan alleen een hulp in de huishouding. De waardering die ik van de cliënten terugkrijg is dan weer een beloning van wat ik er zelf insteek. Ik ga eigenlijk nergens de deur uit zonder dat ze me bedankt hebben voor hetgeen wat ik die dag gedaan heb.” Haar eerdere werkervaring in een winkel helpt haar bij haar werk. “Ik heb heel veel mensenkennis gekregen door het werken in de winkel. Dus ik kan goed inschatten hoe het met de mensen gaat en hoe ze zijn, dus dat heeft mij wel geholpen om nu makkelijker met de cliënten om te gaan.”

Goede balans

Haar werk is goed te combineren met haar privéleven. “Als je in een winkel komt werken, krijg je dagen en tijden toegewezen en hier zijn de rollen omgedraaid. Hier werd mij gevraagd wanneer ik wil werken en hoe lang. Dat was nieuw voor mij, maar echt perfect. Ik vind dat prima te combineren met mijn privéleven.”

"De waardering die ik van de cliënten terugkrijg is dan weer een beloning van wat ik er zelf insteek."

Meer dan schoonmaken

Carin ervaart wel dat mensen niet altijd weten wat haar werk inhoudt. “Als ik het mensen uitleg, reageren ze vaak wel enthousiast. Voor mij zit de uitdaging om iets extra’s te doen voor de mensen, je bent een luisterend oor en daar doe ik het werk voor. En dat geeft mij de uitdaging voor mijn werk en de waardering die van je cliënten krijgt. Het is niet alleen het schoonmaken, je hebt ook een stukje zorg naar je cliënten toe. Ik vind dat dat het werk zo leuk maakt. Ik heb diverse cliënten en met iedereen weer een ander praatje.”

Een werkdag

Hoe ziet een werkdag eruit? “Ik werk altijd vaste dagen en uren in de week. Mijn dag begint als ik op de fiets naar de cliënten toe ga. Ik woon best centraal in het dorp, dus dat is ideaal. Ik begin altijd om half 9. Als ik aankom heb ik eerst een praatje met de cliënt hoe de week is gegaan en of er nog bijzonderheden zijn voordat ik daadwerkelijk aan de slag ga. De volgorde van werken is bij elke cliënt weer anders, dit stem ik zoveel mogelijk af met de cliënt. als ik dan de werkmap weer in ga vullen aan het einde van de dienst, drinken we wat met elkaar en hebben we gezellig even een praatje en ga ik weer naar de volgende cliënt.”